Jobsøgning er kommunikation

Det er vigtigt at huske, at jobsøgning er ikke teknik. Jobsøgning er kommunikation. Vi meddeler os til hinanden.

Arbejdspladsen eller virksomheden kommunikerer sit behov ud via et jobopslag og gør det på en måde, så den forventer en positiv handling fra et antal kvalificerede kandidater. Kvalificerede ud fra arbejdspladsens måde at tænke på.

Derfor er det vigtigt, at vi bruger tid på at forstå arbejdspladsens måde at tænke på, så vi er i stand til at tale til den i et sprog, den kender og er fortrolig med.

Vores måde at kommunikere på, dvs. vores valg af ord, vores måde at udtrykke os på, hvordan vi udformer vores ansøgning osv. er alt sammen med til at bestemme, hvorledes den, der læser ansøgningen eller lytter til os, reagerer.

Lad os sammenfatte det i en form for køreplan for kommunikation:

  1. Kend din modtager

Tilpas dit budskab til den, der skal læse det/lytte til det. Hvis muligt anvend ord/vendinger som modtageren er fortrolig med

  1. Udtryk dig klart og tydeligt

Et let forståeligt budskab skaber positiv opmærksomhed og gør det enkelt for modtageren at huske/indprente, hvad du skriver/siger og gør det let for modtager at dele dit budskab med kolleger/argumentere, hvorfor du skal have jobbet

  1. Udtryk dig aktivt og undgå det passive sprog

”Jeres annonce har gjort mig interesseret i at søge det opslåede ledige job”

Denne passive form at udtrykke sig på kan efterlade modtageren med et ”… ja, og … ???” Det kunne jo også skrives på denne måde:

”Spændende jobopslag I har lagt på nettet. Jeg har 3 forslag til, hvorledes jeg kan bidrage til …” osv. hvad det nu drejer sig om …

     Modtageren må aldrig skulle gætte sig til, hvad du vil fortælle, og aldrig skulle bruge unødig irriterende tid på at forstå dit budskab.

     Det passive sprog opfattes også af nogle som en sjusket og doven tilgang til jobopslaget, uanset du måske blot ønsker at udtrykke dig høfligt.

  1. Gør brug af eksempler

Fortæl hvad du kan gøre for arbejdspladsen - hvad får den ud af at ansætte dig – og i et sprog, så modtageren oplever dig som sin kommende medarbejder/kollega

  1. Anvend billedtekst

Har du sat foto på din ansøgning eller CV, så overvej at skrive en kort tekst til billedet. En billedtekst bliver næsten altid læst og er en effektiv måde at sikre sig, at du bliver husket.